Home
Adres / Locatie
Toernooien
Lid worden/contact
Klaverjas uitslagen
Jaarfeesten
Ledenvergadering
Spelregels
Handleiding seinen
Gastenboek
Interessante links
Fotoalbum
Aanbod aan services


Aantal bezoekers
Vriendelijk dank voor uw bezoek

  

Globale handleiding mbt het seinen:

Vraag aan je maat op welke manier hij seint, er zijn namelijk diverse mogelijkheden.

 

Kleintje boer seinen:

Je maat gaat, maar komt echter niet met troef uit, maar met een andere kaart (kleur): als hij met een aas,koning, vrouw of boer komt van die andere kaart (kleur), geeft hij aan geen troef boer te hebben.

Als hij met een kleintje komt van GEEN troefkaart (bv 7,8 of negen) heeft hij de boer wel. Hij hoopt dat de slag voor jou is, en dat je daarna met troef komt ( zo hoog mogelijk uitkomen liefst geen troef 9 ).

 

Kleintje Nel seinen (gevorderden):

Je maat gaat, en jij komt aan slag. Als je nu met een kleintje komt van GEEN troefkaart (bv 7,8 of 9) dan laat je aan je maat zien dat je kale troef negen (nel) in je handen hebt. Je maat kan hier gebruik van maken door bijvoorbeeld niet direct zijn troef boer uit te spelen. Win je dus een extra slag mee.

 

Optie 1: Standaard seinen:

Je maat gooit op een slag die voor jou is een aas van een andere kleur (hij kan dan natuurlijk niet bijlopen en kan ook niet troeven): dat betekent dat hij een lange kaart van die kleur heeft waarvan zeker de 10, waarschijnlijk ook de heer. De kans op een pit is nu groter. Als jij de baas bent met troeven, speel dan al je troeven uit, en kom daarna naar de kleur waarvan de maat de aas heeft gegooid.

 

Je maat gooit op een slag die voor jou is een tien of een koning van een andere kleur (zie vorige item: kan niet bijlopen en troeven): hij geeft aan helemaal geen sterke kaart te hebben, niet van die kleur en waarschijnlijk ook niet van een andere kleur. Hij spekt met 10 punten. Kom in ieder geval niet in die kleur terug later.

Afseinen d.m.v. een plaatje te gooien: een boer, vrouw of heer is een manier om niet te seinen, je hebt hier een slechte kleur van en/of een complete slechte kaart.

 

Opseinen:

D.m.v. het gooien van een 7 of een 8 of een 9, is een manier om wel te seinen, je hebt dan een goede kaart van de eerste kaart die je seinde (opgooide).

 

Omhoog seinen:

Ook hier weer op een slag van jou. De maat gooit een andere kleur, de slag daarna nog een keer dezelfde kleur maar een hogere (bijv. eerst een 7 en daarna een 8): de maat laat zien dat hij in ieder geval de aas heeft van deze kleur Omlaag seinen: lijkt op de methode hierboven; je maat gooit eerst een hogere en daarna een lagere; hij geeft aan geen goede kaart van deze kleur te hebben

 

Optie 2: Vuil afseinen:

De eerste de beste keer dat je maat niet met jou mee kan lopen gooit hij op een slag van jou een andere kaart (kleur). Hij geeft aan deze kaart (kleur) juist NIET te willen. Er blijven nu nog maar 2 type kaarten (kleuren) over die hij misschien wel wil (de laatste kaart (kleur) is namelijk troef). De volgende slag gooit hij nog een kaart op, een andere kaart (kleur) dan hiervoor, en dan wil hij ook die kleur niet, nu blijft er

maar één kaart (kleur) over waar hij waarschijnlijk één of meerdere slagen van heeft.

 

Klaverjasvereniging de Waterlanders in Spijkenisse
kvdewaterlanders@gmail.com

to Top of Page